Nee, vandaag nog niet, geen tijd, geen geld, geen zin, te moeilijk, je weet niet waar te beginnen. Morgen! Ja, morgen begin ik eraan!

Herkenbaar voor jou om dingen uit te stellen tot de laatste minuut?

Als het antwoord ja is, zoals bij de veel vrouwen, dan vertoon je waarschijnlijk het welbekende uitstelgedrag.

Uitstelgedrag is het meest vervelende sabotagegedrag wat je maar kunt hebben.

De wetenschap heeft gelukkig aangetoond dat uitstelgedrag eigenlijk heel goed kan zijn voor je hersenen. Jouw brein heeft tijd nodig om te ontspannen, wil tot rust komen om beter de problemen aan te pakken die je probeert op te lossen. Je bent geen machine, en soms hebben je hersenen bedenktijd nodig.

Uitstelgedrag wordt pas een probleem wanneer het een gewoonte wordt en het veel van je tijd en productiviteit kost.

Als je nu ja zit te knikken, lijd je heel waarschijnlijk aan chronisch uitstelgedrag.
Maar dat is niet iets om je voor te schamen.
Wij hebben een ingebouwde neiging om uit te stellen.
En dat is niet echt een slechte zaak.
We zijn er gewoon niet op gebouwd om altijd aan te staan.

Wat veroorzaakt jouw uitstelgedrag?

Er kunnen verschillende reden zijn waarom jij dingen blijft uitstellen. Er is ook een verschil tussen taken uitstellen tot de laatste minuut, of dingen die je waarschijnlijk gewoon nooit gaat doen, omdat je ze blijft uitstellen.

  • Je moet bijvoorbeeld iets klaar hebben voor je werk en pas de allerlaatste dag ga je als een razende aan het werk. Je vervloekt jezelf dat je zo lang gewacht hebt en neemt genoegen met minder goede resultaten. Het moet tenslotte af en dan maar zo.
  • Of je wilt eigenlijk al zo lang je je kunt herinneren aan jezelf werken, een vreemde taal leren, naar de sportschool gaan, trainen voor de marathon of een cursus gaan doen. Maar je brein verzint steeds smoezen om het vandaag niet te gaan doen. Want je bent er nog niet klaar voor, je moet eerst nog dit of dat. Of je wacht tot de kinderen groter zijn of als je meer geld of tijd hebt.

Je kunt beide types uitstelgedrag vertonen. Vaak is dit ook zo.

Korte termijn uitstelgedrag komt vaak door verleidingen.
Je gaat bijvoorbeeld liever op Facebook rondstruinen of op de bank hangen en Netflix kijken.

Lange termijn uitstelgedrag komt vaak door (faal)angst, perfectionisme of onzekerheid.
Iets anders doen is dus veiliger op dat moment. Dus niet naar een coach gaan of een gratis sessie boeken. Want ja ik ben toch niet gek en ik moet het toch allemaal zelf wel kunnen. Dus stel je het nog maar ‘even’ uit 😊

In beide gevallen is uitstelgedrag een slechte beslissing.
Een betere beslissing zou zijn het te gaan doen. GO-GO-GO. En daarom baal je van jezelf.

De grootste uitdaging bij het beginnen aan iets dat je als saai, moeilijk of onaantrekkelijk beschouwt, is eraan beginnen.
Want er gebeurt namelijk iets vreemds als je eenmaal begint: de angst en onzekerheid die je had nemen snel af. Vreemd hè? Dat je bijna iedere keer denkt: Het viel reuze mee, ik had het zo af en het is best goed gelukt. Ik had er eerder aan moeten beginnen.

En terwijl je dat weet, dat ervaart, vertoon je volgende keer toch weer hetzelfde gedrag.

Herken je dat?
Dat je je voorgenomen om iedere dag te gaan wandelen? Maar dat de vaatwasser plotseling uitgeruimd MOET worden.

Denk eens aan de laatste keer dat je een actie uitstelde. Het zeurde in je hoofd. Dat voelde oncomfortabel. Erger nog, dat gevoel werd vervelender naarmate je de taak langer uitstelde.

Waar of niet?

Wat gebeurde er toen je de taak uiteindelijk wel ging doen?
Het ongemak en de angst die je voelde, voortkomend uit het schuldgevoel van het uitstellen, verdwenen waarschijnlijk. Bovendien vond je het, toen je er eenmaal aan begon te werken, het gemakkelijk om ermee door te gaan.

  • Waarom stel jij de dingen uit?
  • Waarom vraag je niet om hulp?
  • Waarom blijf je zo zonder werkplezier doorsukkelen?

Wat zal er gebeuren als je dit wel gaat doen?

Ook jij mag jouw werk met vreugde, plezier en enthousiasme doen!

Onderstaand de FB live over dit onderwerp:

Hartelijke groet,
Sija Dupré
Werkgelukcoach

PS: Heb jij geen werkplezier meer en wil je hiervoor gratis persoonlijke tips voor krijgen? Boek dan een gratis vrijblijvende online inzichtsessie met mij. Aanmelden kan door op deze link te klikken: https://www.werkgeluk50plus.nl/aanmelding-gratis-online-inzicht-sessie/