Loslaten betekent “niet langer vasthouden”

Wat is loslaten? Loslaten is accepteren dat het zo is. Alle problemen die jij niet kunt oplossen, die buiten jouw invloed vallen heb je te accepteren. Accepteer daarom dat niet alles door jou veranderd kan worden, hoe betrokken je ook bent of hoe verantwoordelijk jij je ook voelt.

Accepteren van de werkstress is belangrijk om geen frustratie te kweken, als het buiten je invloedsfeer valt. Je hebt alle tips om het zelf op te lossen (zie mijn vorige blog oplossen) eerst gedaan natuurlijk. Daarna komt de acceptatie dat je werkstress hebt. Laat het los, wat kan er precies gebeuren? Wij weten allemaal dat de wereld niet vergaat als jij eens wat vergeet of dat rapport niet af hebt. Vaak zijn het je eigen verwachtingen waaraan je niet kan voldoen en niet die van een ander. Als jij morgen niet op je werk verschijnt om wat voor reden dan ook, ja dan draait de afdeling gewoon door.

Dus laat los dat werk, neem afstand, gun jezelf rust en ruimte. Juist dan word je leven en werk leuker om te doen en kwalitatief beter.

Voordelen van loslaten:

  • Je kan afstand nemen
  • Het geeft je rust en ruimte
  • Het geeft je zelfvoldoening
  • Het brengt een diepere ademhaling teweeg
  • Je komt weer in een positieve flow à je leven en werk wordt leuker om te doen en kwalitatief beter

Hoe kan je je werkstress loslaten?

Ja mooi gezegd hoor ik je denken en hoe doe ik dat dan?

Enkele tips die jou kunnen helpen:

  • Accepteer de werkstress die er is, vecht er niet tegen, dat kost veel energie.
  • Sluit je werkdag bewust af.
    – Wat heb je afgerond?
    – Wat moet er nog? Plan dit dan direct in (niet alles voor de volgende dag)
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Plan micropauzes in. Je hebt een hoge werkdruk, dat blijft, maar zorg goed voor jezelf. Loop af en
    toe 
    even weg, haal zelf dat kopje koffie of thee of dat printje op.
  • Praat met collega’s. Hoe kunnen zij het werk loslaten als ze naar huis gaan?
  • Bewaak je grenzen. Accepteren dat je werkstress hebt is ook wat vaker ‘nee’ zeggen tegen nieuwe werkzaamheden of taken.
  • Neem geen werk mee naar huis.
  • Laat je stress daar waar hij hoort, dus op het werk. Zodat je thuis wel ontspannen kan zijn.
  • Deel je werk in afgebakende taken.
  • Prioriteer je taken.
  • Laat de controle los en delegeer taken, dit geef jezelf ruimte en de ander mogelijkheden om te ontwikkelen.
    Het geeft niet of jij altijd rechtsom gaat en die ander doet het links om, als het resultaat goed is, is dat oké.
  • Durf los te laten! Jij bent niet je werk. Je leven wordt leuker als je niet altijd met je werk bezig bent. (Weet ik uit ervaring inmiddels)
  • ONTSPAN!