Persoonlijke omstandigheden beïnvloeden jouw werkplezier! - Werkgeluk 50plus

Je herkent het vast wel dat je soms je privéleven mee neemt in je werk.

Probeer dit niet te doen en bij de ingang van je werk dit los te laten en alleen op je werk te richten.

Maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan denk je nu waarschijnlijk 😊

Daarom in dit blog enkele tips die jou meer werkplezier kunnen geven ondanks jouw ‘moeilijke’ persoonlijke omstandigheden.

De kinderenJe kinderen worden groter en hebben minder jouw persoonlijke zorg nodig, maar je maakt je wel zorgen om hen. Helaas heb jij hier geen invloed op. Meer doen dan hen adviseren kun je niet. En we willen ze graag behouden om niet in de valkuil te stappen maar laten we wel zijn hierdoor worden het ook verantwoordelijke mensen en dat wil je toch ook voor hen?

Mijn tip: Geef advies als ze dit willen en sta klaar voor hen als ze je nodig hebben.
Natuurlijk mag je over je kinderen praten met je collega. Zomaar een keer in de pauze en laat het dan weer los. Beter om dit met een vriendin te doen tijdens een wandeling. Lekker privé!

Kleinkinderen
Heerlijk vind je het om kleinkinderen te hebben en natuurlijk wilde jij wel oppassen toen je dochter of zoon dit vroeg. Je vastleggen op een bepaalde dag in de week. Je hebt dit ook tegen je collega’s en leidinggevende gezegd natuurlijk dat je nu niet meer zo flexibel bent als voorheen. En dan komt toch regelmatig de vraag of je je dag kunt ruilen. En ja dan voel je je toch weer schuldig naar die collega of het team toe.

Mijn tip: sta voor je keuze. Je wilt dit oppassen heel graag dus leer je grenzen aangeven. Ja deze dag van de week kan jij niet ruilen of invallen voor een zieke collega, dat is nu eenmaal zo. Nee zeggen zonder schuldgevoel!

MantelzorgKinderen al wat groter of misschien al zelfs de deur uit en dan gaan je (schoon)ouder(s) kwakkelen en roepen steeds meer jouw hulp in. Natuurlijk ben je best bereidt dit te doen voor hen, je hebt toch meer tijd nu. Alleen vind je het echt zwaar worden en je hoort jezelf steeds meer klagen hierover.

Mijn tip: Heb je meer broers en/of zussen? Ga dan regelmatig met elkaar rond de tafel. Zeg eerlijk wat jou zwaar valt en kijk of de taken anders verdeeld kunnen worden. Kunnen je broer/zus dit niet of wonen zij te ver weg bedenk dan eens in je omgeving wie er nog meer bij zouden kunnen springen. Buren of vrienden van je ouders die nog wel mobiel zijn, neven en of nichten die ook best wat willen doen. En nee, niet invullen voor een ander dat zij dit niet willen of geen tijd hebben of wat je dan ook verzint in je hoofd. Wil of kan dit echt niet meld dan ook op je werk dat je minder flexibel ben en tijd nodig hebt om te mantelzorgen maar ook tijd nodig heb voor jezelf om op te laden.

RelatieproblemenHelaas loopt 1 op de 3 huwelijken uit op een scheiding. En hebben dus veel vrouwen relatieproblemen. Juist als 50plusser ben je vaak al langere tijd bij elkaar en heb je al heel wat pieken en dalen doorstaan. Nu zijn de kinderen groter of zelfs al de deur en ben je echt op elkaar aangewezen (dan ook nog eens de corona hier overheen zodat je helemaal op elkaars lip zit en geen of weinig mensen kan ontmoeten).

Mijn tip: Natuurlijk bespreek je dit met een goede collega en je leidinggevende. Zij weten dan wat er speelt in jouw privéleven. Alleen 1 op de 3 huwelijken is best veel die mis lopen. Kijk eens om je heen hoeveel collega’s jij hebt en hoeveel er misschien relatieproblemen hebben.

Financiële problemenJuist door een scheiding kun je financiële problemen krijgen, al hoewel er natuurlijk zat andere oorzaken kunnen zijn (die laat ik nu even buiten dit blog). Veel vrouwen beslissen dan ook na de scheiding om meer te gaan werken en hun financiën zo beter op orde te krijgen voor zichzelf en de kinderen. Een heel nobel streven vind ik dat, zo stoer ook.

Mijn tip: Het is jouw bewuste keuze om meer te gaan werken (de scheiding is je misschien overkomen, maar de keuze om het financieel ruimer te hebben is geheel de jouwe), natuurlijk ingegeven door de huur en alle kosten die je nu alleen moet betalen. Dat snap iedereen in je omgeving.

STOP DUS MET KLAGEN!

Klagen kost enorm veel energie en geeft een negatieve sfeer.En dat meen ik uit de grond van mijn hart. In 30 jaar ziekenhuis, vrouwenbolwerk bij uitstek, heb ik het zo vaak meegemaakt dat collega’s meer wilde werken, het dan ook vaak lukte, gelukkig, en dan steen en been gingen klagen hoe zwaar ze het hadden en wat ze allemaal niet leuk vonden aan het fulltime werken. Het is jouw keuze hè.


Kijk vooral naar wat je leuk vind aan je werk.

Hoe fijn het is dat je nu fulltime kan werken.

Wat je allemaal kan doen omdat je meer salaris krijgt.

Dat jouw collega’s er niets aan kunnen veranderen hoe jouw persoonlijke omstandigheden zijn. Zij graag een luisterend oor bieden maar ook graag zelf gehoord willen worden.

Mijn laatste tip van dit blog 

  • Schrijf eens op waar jij dankbaar voor bent op dit moment.
  • Hoe trots jij op jezelf bent.
  • Wat jij leuk vind aan je werk.
  • Waar jij energie van krijgt.
  • Hoe jij nog meer energie kan krijgen.

Heel veel succes in deze moeilijke tijd!

Wees je er wel van bewust dat alleen jij ervoor kan zorgen dat je werk leuk blijft ondanks jouw persoonlijke omstandigheden.

Als allerlaatste; realiseer je je dat ieder huisje heeft zijn kruisje, dus ook jouw collega’s en leidinggevende hebben persoonlijke omstandigheden die zij wel of niet met jou bespreken.

Hartelijke groet,
Sija Dupré
werkgeluk50pluscoach

PS: Wil je eens met mij sparren over jouw persoonlijke omstandigheden die je werkplezier beïnvloedt? Boek dan een gratis, online inzichtsessie: https://www.werkgeluk50plus.nl/aanmelding-gratis-online-inzicht-sessie/

PPS: Bekijk de FBlive van dit blog hier: