7 tips voor meer zelfvertrouwen


In mijn coach praktijk hoor ik vaak dat vrouwen vinden dat ze te weinig zelfvertrouwen hebben. Dan zeggen ze dat ze dingen niet durven of niet kunnen. Bijvoorbeeld bij feedback geven wordt er regelmatig tegen mij gezegd “Sija, dat durf ik echt niet hoor”. Dan hebben zij het over te weinig zelfvertrouwen. Soms wordt er dan gezegd dat ze thuis nog wel tegengas durven geven maar op het werk niet. 

Wat is er gebeurt dat je dit niet (meer) durft? Daarom start ik een coachtraject vaak met een tijdlijn van 0 jaar tot nu, op zoek naar de rode draad in jouw probleem op het werk die je nu werkstress bezorgt. Was dit er al eerder of is dit ontstaan tijdens je studie of op de werkvloer zelf? Soms heel confronterend, maar meestal is de coachee hier heel blij mee.

Daarna kijken we vooruit. Het verleden kun je niet meer veranderen, het heden is nu en daar kunnen we wel jouw werkstress factoren aanpakken.

Hieronder geef ik enkele tips die jou kunnen helpen. 
 
Wat kan jij doen om meer zelfvertrouwen te krijgen?

Tip 1)    Vergelijk jezelf met jezelf
Waar ben jij goed in? Waar ben jij trots op?
Waarom zou je jezelf vergelijken met anderen? Niemand kan beter jou zijn dan jezelf. Wordt wie je bent. Vaak gebruik ik hiervoor het kwaliteitenspel. Wat zijn jouw kwaliteiten? En vraag eens aan je partner, collega, leidinggevende of vriendin om jouw kwaliteiten in te vullen. Je zal zien dat hier verrassende dingen uitkomen die je meer zelfvertrouwen gaat geven.

Tip 2)    Wees lief voor jezelf als je een fout hebt gemaakt
Fouten maken hoort bij het leven en bij werken. Hierdoor groei je. Maar vaak vinden we ons zelf hartstikke stom en dom als we iets fout hebben gedaan. Als een collega een fout maakt ben je vaak heel empathisch, je steunt haar en begrijpt haar en je steekt haar een hart onder de riem. Maar voor jezelf ben je altijd heel streng. 

Denk bij een fout aan wat je beste vriendin of collega tegen jou zal zeggen? Mijn tip om meer zelfvertrouwen te krijgen is daarom om lief te zijn voor jezelf. Doe de dingen die de ander zal zeggen! Fouten zijn het bewijs dat je iets nieuws probeert. Fouten zijn groeikansen.

Tip 3) Laat je perfectionisme los
De lat altijd maar super hoog leggen zorgt voor weinig zelfvertrouwen. Eigenlijk vind je dat je het nooit goed genoeg doet in jouw ogen. Perfectionisme blokkeert vooruitgang. Altijd wil je een 10 halen. Helaas lukt niemand dat hoor. Een fijne manier om perfectionisme los te laten is minder ver vooruitkijken. Kijk naar je einddoel en maak hiervoor kleine tussen doelen die je gemakkelijker kan halen. Ieder gehaalde tussendoel is een succes en zal je zelfvertrouwen geven!

Tip 4) Vier je successen
Inspelend op de tussen doelen van tip 3, vier ook al je tussendoelen. En ik weet het is mijn stokpaardje, maar ik heb zelf ervaren dat het echt werkt. 

Bedenk eens als je naar huis gaat na een drukke werkdag waar jij trots op bent. Van wie heb jij een compliment gekregen? Het hoeven geen grootse dingen te zijn hè. Wat vond je leuk die dag, waar was je trots op.

Heel vaak zeggen we ‘ach dat hoort bij mijn werk’, ‘echt niets bijzonders wat ik gedaan heb’. Dat klopt soms ook, maar daarom mag je er echt wel trots op zijn. Jij bent jij, jij hebt het gedaan. Die patiënt of collega was op dat moment heel blij met jou. 

Tip 5) Kom uit je comfortzone
Het is heel makkelijk om hier veilig in te blijven en soms zelfs in die slachtofferrol met al die stress. Ik herken het als geen ander. Ook ik heb mijn overtuigingen dat ik dingen niet kan. 

Zoals vroeger toen ik nog geen spreekbeurt durfde te geven. Ik sliep er echt een maand van tevoren al niet meer van, het gaf me super veel stress. Iedereen kijkt naar je en verwachten wat van je. En zie mij nu eens, ik geef lezingen. En ik vind het echt heel leuk. Het geeft mij nu super veel energie!

Wat zal jij echt graag willen en vind je super eng? Voor wat zal jij uit je comfortzone willen komen? Wat zal jouw zelfvertrouwen een boost geven?

Tip 6) Geef feedback
Heel vaak hoor ik van mijn coachees dat zij geen feedback durven geven op het werk. Jezelf te laten zien en horen. Je mening geven. Vind jij dit heel eng, dan geef ik je de tip om te gaan schrijven. 

Schrijf je feedback op volgens de feedback regels ik-ik-jij. Als je dit vaker doet zul je merken dat je het je eigen hebt gemaakt en de volgende stap is dat je dit ook daadwerkelijk gaat doen. 

Laatst had ik een vrouw in mijn praktijk en zij heeft aan het einde van haar werkdag regelmatig opgeschreven hoe zij in bepaalde situaties feedback had willen geven aan een collega. En omdat zij het vaak had opgeschreven had zij het nu ook gewoon gedaan. Super trots op zichzelf was zij, het gaf haar meer zelfvertrouwen en zij had een heel leuk gesprek gehad met deze collega.

Tip 7) Deel je plannen
Vertel aan mensen wat je (anders) wil gaan doen wat je heel erg eng vind. Zij zullen er regelmatig naar vragen en het gaat voor jezelf steeds meer leven. Dit kan jij net nodig hebben om wat discipline te krijgen. Je zal zien dat dit je zelfvertrouwen zal bevorderen.

Bonus tip) Maak je niet druk wat anderen van je denken
Want weet je de meeste mensen denken niet zoveel aan anderen. Iedereen is toch met zichzelf bezig en met z’n eigen plannen en leven. Vaak zit het in je eigen hoofd dat zij een mening hebben over wie jij bent en wat jij vindt of gezegd hebt. Dit is namelijk niet zo. Dus plopt deze gedachte weer bij je op bedenk dan dat dit alleen in jouw hoofd zit. Maak je hoofd leeg.

Heel veel succes met deze tips. 



Ontspannen groet, 

Sija Dupré 
werkstresscoach